וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשעה באב 2023: זמני כניסת ויציאת הצום וכל המנהגים

5.7.2023 / 9:30

צום תשעה באב, מבין ארבע התעניות על חורבן בית המקדש, יחל השנה ברביעי ה-26 ביולי ויסתיים בחמישי ה-27 ביולי. מדוע צמים? מה אסור לעשות בצום? ומה כדאי לאכול בסעודה המפסקת? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת תשעה באב

רחבת הכותל בתשעה באב. יונתן זינדל, פלאש 90
רחבת הכותל בתשעה באב/פלאש 90, יונתן זינדל

זמני כניסת ויציאת צום תשעה באב 2023

צום תשעה באב השנה יחל ברביעי ה-26 ביולי ויסתיים כ-24 שעות לאחר מכן, ב-27 ביולי עם צאת הכוכבים. התאריך העברי הוא ט' אב התשפ"ג.

ירושלים
כניסת הצום: 19:39; צאת הצום: 20:09

תל אביב
כניסת הצום: 19:41; צאת הצום: 20:11

חיפה
כניסת הצום: 19:41; צאת הצום: 20:11

באר שבע
כניסת הצום: 19:40; צאת הצום: 20:10

צפת
כניסת הצום: 19:40; צאת הצום: 20:10

צום. ShutterStock
צום תשעה באב/ShutterStock

למה צמים בתשעה באב?

תשעה באב הוא הצום החמור ביותר מבין ארבעת הצומות הקשורים לחורבן בית המקדש - וכן הארוך ביותר. לפי המסורת היהודית, חמישה אירועים היסטורים ארעו לעם ישראל בתשעה באב עליהם אנו מתאבלים בצום: דור המדבר לא הורשה להיכנס לארץ ישראל בגלל חטא המרגלים, שני בתי המקדש נחרבו, העיר ביתר נכבשה בידי הרומאים במהלך מרד בר כוכבא ואדמת ירושלים נחרשה לקראת הקמת העיר הרומית איליה קפיטולינה על חורבותיה.

לאורך ההיסטוריה היהודית שויכו אירועים טרגיים נוספים לתשעה באב או לימים הסמוכים לו, בהם גירוש יהודי אנגליה על ידי המלך אדוארד הראשון ב-1290, גירוש יהודי צרפת על ידי פיליפ הרביעי ב-1306 וגירוש ספרד ב-1492. בנוסף, בח' באב 1942 החלו הנאצים באקציה הגדולה מגטו ורשה למחנה ההשמדה טרבלינקה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

מה מותר ומה אסור לעשות בתשעה באב?

צום תשעה באב הינו השני בחשיבותו ביהדות ומלבד איסור האכילה והשתייה, אסורים בו גם רחיצה, סיכה, נעילת נעלי עור ו"תשמיש המיטה". כמו כן, נהוג שלא לומר "שלום" או "בוקר טוב", ללמוד תורה, לעבוד (מלבד עבודה הכרחית), לישון על מזרון ולשבת על כיסא עד חצות היום.

ביום זה קוראים בבתי הכנסת את מגילת איכה ואומרים קינות על חורבן הבית, כל זאת בישיבה על הרצפה או על שרפרפים. בחלק מבתי הכנסת נוהגים להסיר את הפרוכת מארון הקודש ולעמעם את התאורה. הנחת תפילין והתעטפות בטלית נדחות ברוב הקהילות לתפילת מנחה, עם ההקלה במנהגי האבלות. בתפילת שמונה עשרה מוסיפים בברכת "בונה ירושלים" בכל הקהילות את תפילת נחם, העוסקת בציפייה שבית המקדש השלישי יבנה במהרה. בחלק מהקהילות נוהגים להמשיך עם מנהגי האבלות עד ליום שאחרי הצום.

גבר מסתבן במקלחת. New Africa, ShutterStock
רחיצה לשם הנאה אסורה/ShutterStock, New Africa

על מה מתענים?

בתשעה באב אנו מתענים על אסונות שונים שאירעו לעם היהודי לאורך הדורות - בדגש על אסונות שהתחוללו סמוך ליום ט' באב. בין היתר אנו מתענים על חורבן שני בתי המקדש, הגזירה שדור המדבר לא יכנס לארץ ישראל, לכידת העיר הגדולה ביתר והקמת עיר אלילית בשם איליה על חורבות ירושלים.

אנו מתענים גם על אירועים שקרו בשלב מאוחר יותר בהיסטוריה כמו גירוש יהודי אנגליה, גירוש צרפת הגדול, גירוש ספרד, פרוץ מלחמת העולם הראשונה וגירושי היהודים בשואה.

מה הם ימי בין המצרים ומתי מציינים אותם?

ימי בין המצרים הם שלושת השבועות שבין צום שבעה עשר בתמוז לצום תשעה באב. כלומר, החל מהיום שבו הובקעה חומת ירושלים בחורבן בית שני ועד היום שבו חרבו שני בתי המקדש.

בשנת 2023 מדובר בשלושת השבועות שמתחילים ביום חמישי ה-6 ביולי ונמשכים עד יום חמישי ה-27 ביולי.

בימים אלה מציינים את ימי הצרה הקשורים לחורבן שני בתי המקדש - וחלים בהם מנהגי אבלות ההולכים ומחמירים ככל שמתקרבים לתשעה באב. בשלוש השבתות של ימי בין המצרים קוראים לאחר קריאת התורה שלוש הפטרות העוסקות בפורענות ובעונשים שיבואו על חטאי העם - ואלו מכונות "תלת דפורענותא".


לוח חופשות וחגים >>

לפרטים נוספים על תשעה באב לחצו כאן >>

הסעודה המפסקת

לזניה חצילים. בתיה שורק, מערכת וואלה!
לזניה חצילים לארוחה מפסקת/מערכת וואלה!, בתיה שורק

חז"ל אסרו לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת בערב תשעה באב, אולם ברוב עדות ישראל נוהגים להחמיר ולא לאכול בשר או לשתות יין כבר מראש חודש אב או בשבוע בו חל תשעה באב.

בסעודה המפסקת אסור לאכול יותר מתבשיל אחד. כמו כן, יש להימנע מאכילה בקבוצה של שלושה אנשים ומעלה, על מנת שלא להתחייב בזימון בברכת המזון. רבים נוהגים לאכול ביצה קשה בסעודה זו ולשים מעליה אפר, כמנהג אבלים. הביצה נחשבת כתבשיל ולפיכך המחמירים אינם אוכלים תבשיל נוסף בסעודה. אחרים נוהגים לאכול אורז עם עדשים משום שעדשים נחשבים למאכל אבלים. רבים נוהגים לאכול סעודה רגילה זמן מה לפני תחילת הצום - ומאוחר יותר, דקות לפני כניסת הצום, לאכול סעודה מפסקת סמלית לפי דיניה.

מאחר שלא אוכלים בשר בסעודה המפסקת ויש גם מי שלא אוכל בשר בכל השבוע בו חל תשעה באב ואפילו לפני, הנה כמה מתכונים חלביים שימלאו את החסר:

מתכון ללזניה חצילים מטריפת חושים
מתכון פשוט וקל ללזניה הכי טעימה בעולם - שכבות של פרוסות חציל, רוטב עגבניות, הרבה גבינה ופסטה כמובן. למתכון המלא >>

פיצה ביתית מושלמת עם תפוחי אדמה
בצק אוורירי עם תחתית קריספית, רוטב לבן של שמנת וגבינות ופרוסות דקות של תפוחי אדמה. למתכון המלא >>

רביולי קראנץ' עם סלסת עגבניות טריות
הפסטה הממולאת הופכת זהובה ופריכה, מוגשת עם סלסת עגבניות טריות קצוצות מתובלות בשום, בזיליקום, בלסמי ושמן זית. למתכון המלא >>


לעוד מתכונים חלביים לחצו כאן >>

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully